a
Antologi: samling af f.eks. faglitterære tekster
Adaption: aktiv tilpasnings proces
Assimilation: det nye integreres i eksisterende struktur
Akkomodation: den lærende må nedbryde og genopbygge sine forståelsesrammer for at indoptage det nye lærte
Affektiv: følelsesmæssig?
b
c
CL: baseret på socialkonstruktivistisk læringstænkning
d
Diskurs: måden vi taler på. En vinkel eller måde at forholde sig til emnet
Deduktion: en række udsagn der logisk fører til konklussion
Determinisme: årsag/virkning - mennesket ikke selv herre over
Didaktik: Læren om undervisning
Dialektik: modsatvirkende kræfter, udvikling af modsigelser for fremmelse af forståelse. vekselvirkning
Divergent: fjernende sig fra
Dikotomi: -modsætning mellem teori og praksis
e
Eklektisk: sammenfattet
Evolutionspsykologi:
empirisk: erfaret
Epistemologi: Hvordan det er muligt at erkende verdenen. ant. om produktion af viden.
f
Formativ: dannende, ikke afsluttet f.eks. løbende evaluering
g
h
Højkonsensus-viden: (CL) entydig eller objektiv viden
Hermeneutik: fortolkningslære
Heterogen: uensartet
Homogen: ensartet
Heuristisk: undersøgende
Holisme: helheds orienteret
i
induktiv: konkluderer noget generelt på baggrund af enkelt tilfælde
Individuadering:
j
k
Kompetence: reel?
Kvalifikation: formel?
Kvalificering: erfaring som er nødvendig for....
Kognitiv: erkendelse, bevidst
Konvergent: hælde mod, samle sig om
Konstruktivisme: mennesket konstruerer selv sin forståelse af omverdenen gennem læring og erkendelse
Kvantitativ: den fortolkende tilgang
Kvalitativ:
l
m
n
o
Ontologi: den gren af filosofien, der beskæftiger sig med de grundlæggende måder, hvorpå noget kan være til.
- antagelser om.- mennesker og verden
Objektiv:det der ikke er at tag at føle på. sanser og føleser.
p
Perception: sanse iagtagelse
Positivisme: måles og vejes
q
r
s
Skolastisk :
Signifikant: bestemmende for, betydningsfuld
Summativ: afsluttet f.eks. evaluering, om mål er nået
Successivt: Står efter hinanden, lidt efter lidt, ubrudt rækkefølge
Subjektiv: det der er af tag at føle på. person eller ting.
t
Typologi: videnskabelig, sytematisk inddeling af forskellige typer
Tavs viden:
Transfer: overføre
Taksonomi: inddeling, klassifikation med stigende kompleksitet
ussystem
v
Virksomhed: målrettet aktivitet
x
y
z
æ
ø
å
Ingen kommentarer:
Send en kommentar