At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst m

At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst m
At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst mulige horisont

torsdag den 15. marts 2018

Definationen af digital dannelse i EUD

Et bud på en definition:

Digital dannelse er en proces, hvor kompetencerne konsolideres og udvikles over tid, ligesom de kompetencer og færdigheder, der knytter sig til det klassiske dannelsesbegreb og til uddannelsen af elever til at blive deltagende medborgere i et demokratisk samfund.

Digitalisering er allerede i fuld gang og mulighederne er uendelige, den digitale verden ligger åben for alle, med masser af viden, læring og guldkorn, men der er også falsk viden/læring, fristelser og tidsfordriv. nye digitale medier bruges til at åbne elevernes horisont, derfor er det vigtigt at støtte eleverne og at udvikle en bedre kultur og bedre kognitive strategier. det drejer sig dog ikke kun om at åbne døren til den galoperende mængde af information, men at åbne til alt det væsentligste.

For mig handler digital dannelse om at støtte eleverne på til .......

  • at ele­verne selv lærer at finde frem til ressourcer på nettet.
  • at eleverne konfronte­res med indhold af høj kvalitet og væsentlighed.
  • at opnå relation mellem den enkelte og kollektivet.
Det vigtige er, at lærere og elever sammen arbejder med de digitale dannelsesudfordringer. så alle elevens evner og muligheder fuldkommengøres.

Der er to gode grunde til at inddrage digitalemedier i undervisningen. Den ene er pragmatisk, Hvor det handler og at forbedrer og få en mere aktiverende undervisningen i relation til de læringsmål, som er vigtigst og ens lovpligtige retningslinerne for uddannelserne. den anden handler om at medvirke og støtte pædagogisk til, at eleverne opnår en digital dannelse, og er mere end nogensinde en ufuldkommenhed.


"hin enkelte". Det er det, som dannelse betyder at kunne tæn­ke og handle alment, at se tingene fra den videst mulige horisont og ikke tænke og handle snæversynet, men kunne skifte perspektiv, decentrere sig selv, være vidende og tænke sammenhængende.


Almen dannelse og digital dannelse:

·         Et syn som kobler sig på det klassiske dannelses ideal – her er Digital dannelse at gøre eleverne i stand til at begå sig i en digitaliseret verden.

·         Det andet syn på digital dannelse kobler sig på Klafki og kompetencetænkningen – her drejer Digital dannelse sig om at give eleverne nogle konkrete digitale kompetencer

·         De to syn på digital dannelse har en del overlap




1 kommentar:

  1. Fedt indlæg! Kan man tale om at den digitale dannelse på erhvervsuddannelserne sigter efter en kombination af de to? Altså en "Klafkisk" digital kategorial dannelse?

    SvarSlet