At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst m

At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst m
At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst mulige horisont

onsdag den 21. marts 2018

Problemformulering:


Instruktionsvideoer  som  støtte  i  den  praktiske  undervisning. 

Fag: Grundforløbskursus i værkstedskendskab/kørekort
Elever: 16-18 
Varighed: 5 dage

Elevgruppe: meget forskelle, både F/M  i aldersgruppen fra 15-55 år beskriv den, alder, køn

Kontekst  og  læringsteoretisk  problemstilling.
Få skrevet en beskrivelse af problemet.
faget er grundstenen for deres vidre færden på uddannelsen 


ønsker:

Jeg vil vha små videotutorials/intro'er forsøge at facilitere undervisningen i 'Værksteds-kendskab'. Det skal have den funktion/kunne fungere som traditionel flipped class room, hvor eleven forbereder sig til UV ved at se x antal videoer inden kursusstart. Men videoerne skal også bruges til det ofte store antal af elever, som 'mister' UV, fordi de udebliver fra UV. Disse kan se videoerne når som helst efter kursusafslutning. Videoerne skal desuden også bruges som repetitionsredskab.

Problemstilling:
Hvordan samler jeg op på niveau forskellene  blandt de elever der falder bagud, er udeblevende eller har berøringsangst.

Rammefaktorer: Processen? Kursusugen: Forløbsplanen...
Hiim og Hippe med fokus på rammefaktorer. QR-kodere bla bla bla...

Dette kunne evt kombineres med flipped class room, hvor E dokumenterer via film og billeder deres arbejde/at de har været igennem hele processen igennem.

Læringsmål: 
Dynamisk flowlæring er afgørende.


FORMÅL/MÅL: det er det første springbræt  til resten af deres uddannelse og hvis de misser ud vil de mangle den grundlæggede forståelse for.... 
Tryghed, SIKKERHED, anvendelse

Valg  af  læringsteori:
kolb´s læringscirkel, Micro læring
tid: at vi sparer tid, så forberedelsen er foregået hjemme, så er der tid til mere opgavebaseret PRAKTISK undervisning, samt støttende/udviklende feedback (eller opsamling)

Valg  af  didaktisk  model:
Indre og ydre differentiering, klafki
Tranfur: Rød, Gul, Grøn (karin)
Tempo og differrencering :det kræver bred didaktisk viden og kunnen Af læreren 

Valg  af  teknologi:
in-class flipped classroom.  rød, gul grøn QR koder karin s

Evaluering: har eleven lært det de skal? det skal blive deres læringsmiljø og være med til at skabe det selv.




Metode:
Klafki ser to grundlæggende former for indre differentiering. Den ene handler om metoder og
midler til at differentiere, det jeg tidligere kaldte undervisningens hvordan, og den anden handler om læringsmål og læringsindholdet, altså undervisningens hvad.  Underviseren kan fx arbejde med hvad gennem forskellige opgaver af med kompleksitet og med målsætning for den enkelte elev.

Underviseren kan arbejde med undervisningen hvordan gennem varieret tidsforbrug for forskellige opgaver, antal opgaver, antal gentagelser, hvordan og hvor meget læreren henvender sig til den enkelte elev, gennem anvendelse af forskellige medier, metoder og indholdsmæssige sammenhænge.

5 råd.
1. Husk målet er det optimale udbytte for den enkelte elev både fagligt og personligt
2. Overvej kriterier for gruppeinddelinger
3. Vær bevidst om, hvilke faglige mål og hvilke indholdsdele som er fundamentum/kernestof, og hvilke dele som er additum/supplerende og kan udelades
4. Vælg de undervisningsmaterialer, som giver de bedste muligheder for at differentiere
5. Træn eleverne systematisk i de nødvendige arbejdsformer og studieteknikker

Underviseren fortæller om, at der nu starter et nyt tema, hvor der indgår flere fag. Eleverne får en oversigt over, hvad de enkelte fag vil biddrage med. Fagene introducerer forskellige tilgange til temaet, hvor eleverne samlet får forståelse for, hvordan arbejdsmiljø helt konkret har betydning for dem i et fremtidigt arbejde med børn eller ældre, hvordan skal en legeplads indrettes, eller en pusleplads eller hvorfor vælge høje eller lave vaske på et badeværelse i en vuggestue. Så følger en dag, hvor eleverne arbejder med et projektarbejde. De skal bygge en institution, som lever op til kravene. Til slut præsenterer eleverne deres produkter for hinanden, og underviseren samler op på de generelle elementer i temaet. Hvad ville det betyde på et hospital eller et plejehjem for eksempel. 


Anvendt  litteratur: 
anvend APA 
karin
Klafki ,Wolfgang: Dannelsesteori og didaktik – nye studier. Klim, 2003
illeris


Ingen kommentarer:

Send en kommentar