At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst m

At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst m
At blive dannet er at overskride sig selv og sin egen snævre verden for at tilegne sig den videst mulige horisont

fredag den 16. marts 2018

Didaktisk Ordbog

a
Antologi: samling af f.eks. faglitterære tekster
 
Adaption: aktiv tilpasnings proces 

Assimilation: det nye integreres i eksisterende struktur

Akkomodation: den lærende må nedbryde og genopbygge sine forståelsesrammer for at indoptage det nye lærte

Affektiv: følelsesmæssig?

b

c
CL: baseret på socialkonstruktivistisk læringstænkning
d
Diskurs: måden vi taler på. En vinkel eller måde at forholde sig til emnet

Deduktion: en række udsagn der logisk fører til konklussion

Determinisme: årsag/virkning - mennesket ikke selv herre over

Didaktik: Læren om undervisning

Dialektik: modsatvirkende kræfter, udvikling af modsigelser for fremmelse af forståelse. vekselvirkning

Divergent: fjernende sig fra

Dikotomi: -modsætning mellem teori og praksis


Eklektisk: sammenfattet

Evolutionspsykologi:

empirisk: erfaret

Epistemologi: Hvordan det er muligt at erkende verdenen. ant. om produktion af viden.

f
Formativ: dannende, ikke afsluttet f.eks. løbende evaluering
g

h
Højkonsensus-viden: (CL) entydig eller objektiv viden

Hermeneutik: fortolkningslære

Heterogen: uensartet

Homogen: ensartet

Heuristisk: undersøgende

Holisme: helheds orienteret

i
induktiv: konkluderer noget generelt på baggrund af enkelt tilfælde
Individuadering:
j

k
Kompetence: reel?

Kvalifikation: formel?

Kvalificering: erfaring som er nødvendig for....

Kumulativ:  udenadslære, "mekanisk lære", uden forforståelse, kan ofte kun anvendes i situationer lignende den ved læringen (dårlig til transfer?)

Kognitiv: erkendelse, bevidst

Konvergent: hælde mod, samle sig om

Konstruktivisme: mennesket konstruerer selv sin forståelse af omverdenen gennem læring og erkendelse
Kvantitativ: den fortolkende tilgang
Kvalitativ:
l
m
n
o
Ontologi: den gren af filosofien, der beskæftiger sig med de grundlæggende måder, hvorpå noget kan være til.
- antagelser om.- mennesker og verden 
Objektiv:det der ikke er at tag at føle på. sanser og føleser.
p
Perception: sanse iagtagelse

Positivisme: måles og vejes
q
r
s
Skolastisk :

Signifikant: bestemmende for, betydningsfuld

Summativ: afsluttet f.eks. evaluering, om mål er nået


Successivt: Står efter hinanden, lidt efter lidt, ubrudt rækkefølge
Subjektiv: det der er af tag at føle på. person eller ting.

t
Typologi: videnskabelig, sytematisk inddeling af forskellige typer

Tavs viden:

Transfer: overføre

Taksonomi: inddeling, klassifikation med stigende kompleksitet
ussystem
v
Virksomhed: målrettet aktivitet
x
y
z
æ
ø
å











Ingen kommentarer:

Send en kommentar